Aditiva do paliva: Ano, nebo ne?
Parkovací senzory (PDC - Park Distance Control) se staly nepostradatelným pomocníkem pro mnoho řidičů. Usnadňují parkování v těsných prostorech a zvyšují bezpečnost. Když ale přestanou fungovat, může to být velmi frustrující. Co stojí za nejčastějšími poruchami a jak problém řešit?
Jak parkovací senzory fungují?
Systém se obvykle skládá ze 4 až 8 ultrazvukových senzorů umístěných v předním a zadním nárazníku, řídicí jednotky a akustického (někdy i vizuálního) signalizátoru. Po zařazení zpátečky (nebo aktivaci tlačítkem) začnou senzory vysílat ultrazvukové vlny. Ty se odrazí od překážky a vrátí se zpět. Řídicí jednotka změří čas, za jaký se signál vrátil, a na základě toho vypočítá vzdálenost od překážky. Čím je překážka blíž, tím rychlejší je interval pípání.
Nejčastější příznaky poruchy
- Dlouhý nepřerušovaný tón: Po aktivaci systému (např. zařazení zpátečky) se ozve dlouhý tón trvající několik sekund a systém se poté deaktivuje. To je nejčastější signál, že systém detekoval chybu v některém z komponentů.
- Žádná reakce: Systém vůbec nepípá a nereaguje na překážky.
- Falešné poplachy: Senzory pípají, i když za autem nic není.
Jednoduchý test: Poslechový test
Pokud systém signalizuje chybu, můžete si udělat rychlý domácí test, který vám může napovědět, který senzor je vadný.
- Aktivujte systém (nastartujte, zařaďte zpátečku, aby se senzory zapnuly).
- Opatrně přiložte ucho k jednotlivým senzorům v nárazníku.
- Funkční senzor by měl vydávat velmi tiché, rychlé cvakání nebo bzučení.
- Pokud některý ze senzorů “mlčí”, je s největší pravděpodobností vadný.
Tento test není stoprocentní, ale často dokáže odhalit viníka.
Nejčastější příčiny poruch a jejich řešení
1. Vadný senzor Nejčastější příčina. Senzor může být poškozen mechanicky (náraz do obrubníku, drobný “ťukanec” na parkovišti), nebo selže vlivem vlhkosti a stáří.
- Řešení: Výměna vadného senzoru za nový. Senzory se obvykle dodávají v základní barvě a je nutné je nechat nalakovat do barvy vozu.
2. Problém s kabeláží Kabeláž vedoucí k senzorům je vystavena vodě, soli a mechanickému poškození. Může dojít ke zkorodování konektoru nebo přelomení drátu.
- Řešení: Je nutné najít poškozené místo a opravit kabeláž nebo vyměnit konektor.
3. Nečistoty na senzoru Někdy je příčina banální. Silná vrstva špíny, námrazy nebo sněhu může bránit správné funkci senzoru.
- Řešení: Důkladně očistěte všechny senzory.
4. Porucha řídicí jednotky Méně častá, ale možná příčina. Řídicí jednotka systému může selhat, obvykle vlivem vlhkosti.
- Řešení: Výměna řídicí jednotky.
Diagnostika a oprava v servisu
Přestože poslechový test může napovědět, nejpřesnějším způsobem, jak identifikovat závadu, je počítačová diagnostika. Připojením na diagnostický přístroj dokážeme přesně vyčíst, který senzor nebo část systému hlásí chybu. To nám ušetří čas a vám peníze za zbytečné zkoušení.
Cena opravy:
- Diagnostika: Cena se pohybuje okolo 895 Kč.
- Cena senzoru: Originální senzor stojí od 1 500 do 4 000 Kč podle modelu vozu. Kvalitní náhrada bývá levnější.
- Práce: Výměna jednoho senzoru, pokud není nutné demontovat celý nárazník, je obvykle práce na 30-60 minut.
Závěr
Nefunkční parkovací senzory jsou sice drobnou, ale nepříjemnou závadou. Včasná a přesná diagnostika je klíčem k rychlé a cenově dostupné opravě.
Pokud vás trápí parkovací asistent, objednejte se k nám na diagnostiku. Najdeme příčinu a vrátíme vašemu parkování opět komfort a bezpečí.
Naplánujte si službu nebo nám zavolejte ještě dnes!
Náš tým odborníků je připraven vám pomoci se všemi vašimi potřebami. Nečekejte, kontaktujte nás nyní!